Gianfranco Pooli

Consultant digitale strategie, online marketing en technologie.

Laatst bijgewerkt op 29 maart 2021

Microsoft Clarity: analyse van gebruikersgedrag en heatmaps

Microsoft Clarity Heatmap

MS Clarity is een nieuwe analyse tool gericht op gebruikersgedrag. Het visualiseert heatmaps en neemt schermsessies op om je te helpen de gebruikerservaring te optimaliseren.

Table of contents

Wat is Microsoft Clarity? 

Microsoft Clarity is een gebruikersgedrag analyse tool die in oktober 2020 is gelanceerd en die je kan helpen precies te begrijpen hoe mensen omgaan met jouw website.

De kernkenmerken van Clarity zijn:

  • Heatmaps: waar mensen op jouw pagina's klikken / aanraken
  • Sessie-opnames in de vorm van video's die je kunt bekijken

Clarity is gratis en het is een aanvulling op Bing Webmaster Tools. Dit laatste is geweldig voor SEO- en SEM-doeleinden, terwijl Clarity je helpt om de gebruikers ervaring en de bruikbaarheid van de site te verbeteren.

Waarom zou ik Microsoft Clarity gebruiken?

Clarity biedt een aantal unieke functionaliteiten waarmee je de gebruikerservaring van jouw website kunt verbeteren:

  • Heatmaps laat je zien welke elementen op jouw site de meeste klikken en interactie genereren. Dit zal je helpen begrijpen hoe je jouw pagina's kunt structureren en aanpassen.
  • Sessie-opnames zijn, naar mijn ervaring, erg nuttig om bugs en knelpunten in de gebruikerservaring te ontdekken. Je kunt de opgenomen sessies filteren op apparaattype en besturingssysteem.

Als je bijvoorbeeld Windows gebruikt en je wilt zien hoe iPhone / Mac-gebruikers jouw website bekijken, dan is Clarity de tool voor jou.

Microsoft Clarity is een goed ontwikkeld stuk software ook in termen van prestaties, omdat het jouw website niet lijkt te vertragen. De video replays die door Clarity zijn opgenomen, kunnen kort na de daadwerkelijke sessie worden bekeken: je hoeft niet te lang te wachten.

Microsoft Clarity vs Google Analytics, wat is het verschil?

Net als Google Analytics toon Clarity je gegevens over jouw bezoekers en hun interactie met jouw site. In tegenstelling tot Analytics richt Clarity zich op gebruikersgedrag en toont het data visualisaties in een unieke stijl, in de vorm van heatmaps en sessie replays. Met Clarity kun je zich concentreren op UX - gebruikerservaring en CRO - conversie optimalisatie.

Hoe gebruik je Microsoft Clarity?

Om met Clarity aan de slag te gaan, moet je de javascript tracking code insluiten in de <head> -tag van je pagina's, zoals beschreven in de eerste installatie handleiding.

Zodra jouw script actief is, duurt het een paar dagen voordat Clarity begint met het weergeven van gegevens over jouw bezoekers. Je kunt de gegevensstroom volgen op het Clarity-dashboard.

Microsoft Clarity Dashboard

Clarity geeft evenveel gegevens weer als Analytics, behalve dat id dit op een originele manier doet.

Net als Google Analytics, rapporteert Clarity:

  • Sessiegegevens zoals verkeersbron, meest bezochte pagina's en sessieduur
  • Gebruikersgegevens: locatie, apparaat, besturingssysteem, browser.

Bovendien toont Clarity direct op het dashboard:

  • Scrolldiepte per pagina, als percentage
  • Dead clicks - wanneer gebruikers proberen te klikken op een niet-klikbaar element
  • Rage clicks (woedeklikken) - wanneer mensen herhaaldelijk op hetzelfde kleine gebied klikken
  • Quick backs - wanneer een gebruiker een nieuwe pagina opent maar snel teruggaat
  • Javascript fouten. Deze functie is vooral handig om problemen op te sporen op apparaten die je niet kunt testen.

Welke functies bevat Clarity?

De belangrijkste kenmerken van Microsoft Clarity, die het uniek maken, zijn:

Sessie video opnames

Clarity maakt het gemakkelijk om specifieke opnames te vinden dankzij het grote aantal beschikbare filters. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de sessies van specifieke apparaten te bekijken, waarbij de gebruiker een bepaald aantal klikken heeft uitgevoerd, of tekst in een formulier heeft ingevoerd.

Voor elke opgenomen video toont Clarity:

  • In- en uitstappagina's
  • Duur van de sessie
  • Totaal aantal klikken tijdens de sessie
  • Locatie, apparaat type, besturingssysteem

De video-opnames hebben zowel een geweldige resolutie als een framesnelheid. Je hebt ook de mogelijkheid om de inactiviteit over te slaan en automatisch alleen de delen van de video af te spelen waarin de gebruiker daadwerkelijk interactie heeft met de pagina.

Je kunt klikken, swipes en muisbewegingen zien: ik vond het bijzonder interessant om te kijken naar hoe mensen delen van tekst met de muis "selecteren" tijdens het lezen van de pagina. Dit doet me denken dat ze, terwijl ze door de pagina scrollen, het stukje informatie benadrukken waarnaar ze op zoek waren.

Je zult ook merken dat elk nummer wordt gecensureerd en een *** wordt. Ook in mijn ervaring legt Clarity, in de standaard configuratie, de interactie van gebruikers met formulieren niet vast.

Heatmaps

Clarity kan voor elke pagina heatmaps genereren op basis van een groot aantal parameters: binnen een bepaald tijdsbestek, vanuit een bepaald land, op mobiel, tablet of desktop.

De pagina-heatmaps van Clarity laten je zien:

  • Waar gebruikers op de pagina klikken. Op menu-items, op banners of video's. Het belangrijkste is dat dit je ook vertelt waar mensen niet hebben geklikt, bijvoorbeeld op de primaire actieknop van de pagina. In dat geval is Clarity een hulpmiddel van onschatbare waarde om bruikbaarheid problemen te ontdekken en op te lossen.
  • De heatmap van scrolls, die het punt op de pagina laat zien dat de meerderheid van de mensen heeft bereikt.

Privacy van Microsoft Clarity

Welke gegevens verzamelt Clarity?

De gegevens die door Clarity worden verzameld, worden opgeslagen in de Microsoft Azure cloud service. Microsoft heeft toegang tot de gegevens. Zie voor meer informatie de GitHub te kijken.

The data collected by Clarity is stored in the Microsoft Azure cloud service. Microsoft has access to the data. For more information, see Clarity gebruiksvoorwaarden van Clarity.

Ik raad je aan om het uitgebreide privé gedeelte op de pagina Veelgestelde vragen over Clarity te lezen.

Is Clarity GDPR-compatibel?

Microsoft stelt dat Clarity GDPR-compatibel is als gegevens beheerder. Zie de privacy verklaring van Microsoft voor meer informatie.

jE moet JOuw gebruikers wel informeren dat JE hun activiteiten bijhoudt, en hun toestemming vragen om de cookie van Microsoft Clarity te gebruiken.

Microsoft Clarity Prestaties

Clarity leek de sites waarop ik heb getest niet te overbelasten. Zoals de ontwikkelaars stellen, was prestatie een van de prioriteiten bij de ontwikkeling van de tool. Ik merkte geen vertraging in termen van bruikbaarheid van de site en de resulterende video's van de sessie-opnames zijn duidelijk en soepel.

Microsoft Clarity versus Hotjar

Clarity is een alternatief voor Hotjar, dat zich ook richt op website-heatmaps en gedragsanalyses.

De twee services delen vergelijkbare functies. Hotjar heeft ook de mogelijkheid om gebruikersgerichte enquêtes en opiniepeilingen weer te geven; maar de functies voor tracking en datavisualisatie zijn vergelijkbaar.

In mijn ervaring is Clarity een beetje lichter op de webpagina, en bovendien is het gratis te gebruiken. Ook is het dashboard van Clarity duidelijk georganiseerd en presenteert het gegevens op een slimme manier aan de website-eigenaar - het biedt bijvoorbeeld statistieken over woedeklikken (rage clicks), JavaScript-fouten en overmatig scrollen.

Hoe schakel ik Clarity in op WordPress / WooCommerce?

Het Clarity-team heeft een stapsgewijze handleiding opgesteld over het instellen van de tracking code op WordPress. Het is heel gemakkelijk en het gaat erom dat je een paar coderegels in de <head> van de sjabloon plakt.

Hoe schakel ik Clarity op Shopify?

Het insluiten van de Clarity-tracking code in jouw Shopify webshop is een kwestie van een paar klikken. Lees de stapsgewijze handleiding en leer hoe je de JavaScript-code invoegt in de <head> van jouw thema.