Gianfranco Pooli
Datagedreven digital business consultant met sterke technische vaardigheden, gericht op marketing en bedrijfsgroei. Gevestigd in Amsterdam.

Laatst bijgewerkt op 24 april 2021

Marketing e-mails en social media automatisering. Hoe werkt dat?

Een gedetailleerde uitleg over wat marketingautomatisering is en hoe het uw bedrijf kan helpen. Cloud- en hosted platforms om e-mails, sociale media en CRM te beheren

Als u op deze pagina bent beland, kent u de term "marketing automation" (marketingautomatisering) waarschijnlijk al.

Het onderwerp klinkt intrigerend, net als de mogelijkheden die het opent. Maar wanneer je ernaar googelt, word je gemakkelijk overweldigd door een groot aantal tools en marketingtermen, die voor een externe waarnemer verwarrend kunnen lijken.

Mijn doel met deze pagina is om in duidelijke en eenvoudige bewoordingen uit te leggen wat marketingautomatisering is, hoe het werkt en hoe uw organisatie hiervan kan profiteren.

Veel handelingen binnen een bedrijf kunnen worden geautomatiseerd. Hier ga ik me richten op het automatiseren van marketingprocessen. We zullen zien hoe de beste software voor marketingautomatisering kan worden geïntegreerd met de CRM, sales en business intelligence van het bedrijf.

De gids is opgedeeld in twee delen:

  • De basisconcepten. Waar gaat marketing automation over (hint: betere tracking van uw bezoekers) en wat je ermee kunt verwachten.

  • De tools. Ik zal mijn lijst met favoriete tools delen voor kleine bedrijven, e-commerce, startups en non-profitorganisaties die hun marketingcampagnes naar een hoger niveau willen tillen. Dit omvat populaire cloudgebaseerde platforms, verschillende nieuwe alternatieven en zelfgehoste open oplossingen.

Inhoudsopgave

Wat is marketing automation?

Vergis je: marketing automation is niet alleen het gebruik van software om repetitieve kantoortaken uit te voeren.

Marketing automation is de praktijk waarbij taken automatisch worden afgehandeld, op basis van de acties van de gebruiker en met geplande gebeurtenissen.

Wanneer een bezoeker voor het eerst op jouw website terechtkomt, weet je niet veel over hem of haar. Met tools voor marketingautomatisering kun je het gedrag van gebruikers op jouw webpagina's, in e-mails en op sociale media volgen. Informatie is macht: dit helpt je om van deze potentiële klanten leads voor jouw bedrijf te maken.

Lead

Een sales lead is iemand die interesse heeft in jouw product of dienst, en die jouw klant kan worden.

Met marketing automation software kun je jouw publiek gedetailleerder kennen, gepersonaliseerde profielen krijgen en op basis daarvan een reeks acties automatiseren:

  • stuur gepersonaliseerde e-mails

  • target social media-advertenties

  • bestemmingspagina's optimaliseren

  • klanten segmenteren in jouw CRM

Klantsegmentatie

Klantsegmentatie is het verdelen van klanten in groepen op basis van gemeenschappelijke kenmerken, interesses of gewoonten.


Lead nurturing

A nurture campaign is het versterken van de relatie met potentiële klanten om ze vooruit te helpen in de funnel.

Met marketingautomatisering software kun je jouw potentiële leads naar de marketing en sales funnel verplaatsen, en dat kan helemaal alleen. Indien goed ingesteld, kan de automatisering effectief nieuwe leads genereren zonder jouw directe tussenkomst.

Met deze technologie kun je je publiek segmenteren en betere relaties opbouwen: omdat je nu op het juiste moment content op maat kunt aanbieden aan de juiste doelgroep.

Waarom is marketing automation belangrijk?

Normaal gesproken zullen blogs u vertellen dat marketing automation:

  • het geeft je meer tijd om je op andere delen van jouw bedrijf te concentreren;

  • het voorkomt menselijke fouten bij repetitieve handmatige taken;

  • daarom helpt het de groei van jouw bedrijf.

Dat klopt, maar het doet geen recht aan wat je kunt bereiken. Het gaat er niet alleen om tijd te besparen en nauwkeuriger te zijn.

Marketing automatiion software geef je de mogelijkheid om jouw efficiëntie drastisch te verbeteren via meerdere marketingkanalen. Het is ontworpen om:

  • Leer meer over jouw bezoekers, leg nieuwe leads vast en leid ze door de funnel

  • Ontwikkel relaties en personaliseer de communicatie

  • Analyseer welke kanalen de beste resultaten opleveren

Betere analyse en data gedreven besluitvorming

Met software voor marketingautomatisering kun je gedetailleerde gegevens over jouw gebruikers verzamelen. Op deze manier kun je leads segmenteren, gerichte nurture-campagnes opzetten en de conversie verhogen. De meeste automatiseringstools bieden een interface waar je die gegevens kunt inzien, en informatie naar andere tools kunt sturen, zoals uw CRM- of BI-software (Business Intelligence).

Afstemming tussen marketing en sales

Marketing automation betekent ook een betere coördinatie tussen marketing- en salesafdelingen; de eerste is verantwoordelijk om bezoekers om te zetten in leads, terwijl de laatste het doel is om leads naar klanten om te zetten.

Verbeterde ROI (return on investment)

Zodra het is geïmplementeerd en geconfigureerd volgens jouw doelen, is marketingautomatisering bedoeld om de efficiëntie van jouw bedrijf te vergroten. Na de initiële investering - die een cloudabonnement kan zijn of een oplossing die jouw team zelf bouwt - is marketing automation software bedoeld om de efficiëntie van jouw marketingteam te verhogen. Nu heb je de informatie om leads op het juiste moment te targeten met de juiste boodschap.

Dit betekent uiteindelijk de mogelijkheid om de impact van jouw bedrijf op te schalen. De acties die door software worden uitgevoerd, worden eenvoudigweg over het hoofd gezien omdat ze complex en tijdrovend zijn.

Voorbeelden van wat marketing automation kan doen

Wanneer een nieuwe bezoeker een formulier op jouw website indient, bijvoorbeeld het verstrekken van de e-mail voor een nieuwsbriefabonnement, wordt zij een bekende gebruiker en wordt zij door de software toegevoegd aan een marketingcampagne.

De beste tools voor marketingautomatisering koppelen "workflows" aan campagnes. Een workflow, ook wel "beslissingsboom" genoemd, is een reeks "als dit, dan dat" -acties die worden geactiveerd afhankelijk van het gedrag van een gebruiker. E-mails verzenden, gerichte advertenties weergeven op sociale media, gegevens verzamelen en visualiseren om de meest effectieve kanalen onder de aandacht te brengen.

Als een gebruiker verschillende acties voltooit, kan ze ook automatisch worden toegevoegd aan een contactsegment in jouw CRM. Op deze manier krijg je een samengestelde lijst met contacten die in een goede positie verkeren om jouw klant te worden.

E-mail marketing automation

E-mail is een van de meest effectieve manieren om met jouw publiek te communiceren, zelfs in 2024. Dat is de reden waarom de overgrote meerderheid van marketing automation tools uitstekende e-mailafhandelingsmogelijkheden biedt.

E-mail opening rate in the Netherlands in 2019
E-mailmarketing in Nederland kent een positieve trend. Bron

Voorbeelden van e-mail marketing automation:

  • Een herinneringsbericht voor potentiële klanten die de winkelwagen hebben gevuld maar jouw webshop hebben verlaten voordat ze afrekenen;

  • Directe communicatie met een gepersonaliseerde productdeal;

  • Een welkome onboarding-e-mail om gebruikers kennis te laten maken met jouw platform.

Zoals je zou verwachten, kan marketing automation software gegevens verzamelen over open e-mails en doorklikken, en het kan leads volgen over meerdere campagnes en kanalen.

Automatisering van social media marketing

Marketing automation software kan gebruikers via verschillende kanalen volgen. Dat is een voordeel ten opzichte van applicaties die zich uitsluitend op sociale media richten, zoals Buffer of Hootsuite.

  • Plan jouw posts op sociale media

  • Weet wanneer jouw inhoud opnieuw wordt gedeeld en door wie

  • Volg de activiteiten van jouw publiek op sociale netwerken

Net als bij e-mails verzamelen marketing automation tools gegevens over de betrokkenheid op sociale netwerken. Op deze manier kunje begrijpen welke soorten berichten beter presteren en de effectiviteit van jouw marketingcampagne meten.

Nurture campagnes

De beschikbaarheid van gegevens over gebruikersgedrag maakt het gemakkelijker om met jouw potentiële klanten te communiceren en hen relevante inhoud aan te bieden. Bijvoorbeeld:

  • Gerichte advertenties op sociale media

  • Aangepaste e-mail aanbiedingen

  • Bloginhoud die ze interessant vinden

Lead nurturing gaat over het omzetten van website-leads in betalende klanten.

Gegevens rapportage en analyse

Met gedetailleerde gegevens die beschikbaar zijn, kunt u uitdagingen op het customer journey identificeren en oplossen. Met diepgaande analysetools kun je:

  • Vergelijk verkeersbronnen en conversie

  • Bereken de ROI voor elk kanaal

  • Evalueer jouw marketinginspanningen en neem data-gedreven beslissingen

  • Deel gegevens met jouw business intelligence-software en meet de KPI's van jouw bedrijf

Website-landingspagina's en gepersonaliseerde klantervaring

Met populaire marketing automation platforms kun je ook dynamische landingspagina's bouwen, beheren en controleren, die je rechtstreeks op jouw website kunt insluiten. Op deze manier kun je potentiële klanten gepersonaliseerde producten en berichten laten zien, en een ervaring op maat bieden.

CRM integratie

Een van de beste eigenschappen van goede marketing automation software is dat deze kan worden gekoppeld met een CRM. Dat maakt het mogelijk om bijgewerkte lijsten met contacten te verkrijgen: gesegmenteerd, getagd en gegroepeerd volgens uw behoeften.

Op het CRM kun je jouw leads volgen, hun positie in de funnel. En je kunt rechtstreeks met hen communiceren.

Omdat CRM- en marketing automation software zo nauw met elkaar verbonden zijn, zijn veel platforms begonnen met hun eigen CRM-oplossing. Anderen bieden feeds en API om te communiceren met een externe CRM.

De beste marketing automation platforms en tools

Het vinden van de juiste marketing automation software kan verwarrend zijn.

  • Het aantal concurrerende platforms. Als je op internet zoekt, kom je al snel een groot aantal tools tegen met internet-startup namen. Sommige daarvan klinken bekend, terwijl je voor andere misschien niet precies ziet wat ze doen. En hoe dan ook, het is niet gemakkelijk te begrijpen hoe ze zich tot elkaar verhouden.

  • De taal die wordt gebruikt op de bestemmingspagina's van veel van deze tools, hoewel correct in marketingtermen, kan vol modewoorden lijken voor iemand die niet in het veld is.

venzo, als je mensen van andere organisaties vraagt, zul je merken dat iedereen een andere manier gebruikt om de tools te beschrijven die ze in hun bedrijf gebruiken.

In de volgende paragraaf zetten we een aantal oplossingen die goed passen in e-commerce webshops, het midden- en kleinbedrijf en non-profit organisaties. We zullen speciale aandacht besteden aan deze criteria:

  • Gemakkelijk te begrijpen, te implementeren en te gebruiken voor verschillende teams binnen een organisatie;

  • Kosten / ROI. Wat zijn de beste cloud marketing automation apps? Wat zijn de kosten op de lange termijn en welke impact heeft dat op de andere onderdelen van mijn bedrijf? Is het handiger om mijn oplossing te ontwikkelen, met in-house ontwikkelaars of ingehuurde freelancers die deze kunnen onderhouden?

  • Technische ondersteuning, vooral als u geen interne technische ondersteuning heeft en van plan bent om cloudservices te gebruiken.

Alles-in-één platforms

De ideale oplossing zou zijn om één software te gebruiken die alle functionaliteiten dekt: e-mailmarketing, sociale media, landingspagina's en formulieren voor websites, analyse en CRM.

Dat is de trend die veel softwareproducenten de afgelopen jaren hebben gevolgd. Verschillende populaire cloudoplossingen zijn bedoeld om aan al jouw zakelijke behoeften te voldoen: beheer van website-inhoud, marketingautomatisering, klantrelatiebeheer en zelfs projectbeheer.

De redenering hierachter is dat het voor je goedkoper is om een enkele marketing automation tool aan te schaffen dan e-mailmarketing, sociale media en CRM afzonderlijk. Met alle functionaliteiten in één platform, is het gemakkelijker om gegevens bij te houden en te delen via meerdere kanalen.

Veel platforms zijn zo uitgebreid dat ze elkaar overlappen. Software die begon als een CRM, ontwikkelde uiteindelijk tools voor e-mailmarketing en automatisering. Evenzo hebben e-mailmarketingplatforms een ingebedde CRM toegevoegd - Mailchimp is slechts een voorbeeld.

Zelfs platforms die zijn begonnen als een CMS voor jouw website, werken aan de integratie van marketing automation functies. WordPress heeft talloze plug-ins, maar ook cloudoplossingen zoals Shopify, Wix en Squarespace werken eraan om hun versie van deze functionaliteiten op te nemen.

Workflow automatisering tools

Bovendien: hoeveel tools gebruikt jouw bedrijf al? Wat als je al een CRM heeft? Hoe kun je jouw bestaande software koppelen aan deze marketing automation platforms? Welke software je ook kiest, het moet kunnen communiceren met de software die je al in jouw organisatie gebruikt, zoals projectmanagement- of business intelligence-software.

In dit overzicht noem ik ook een speciale categorie tools die een andere aanpak volgen en die niet bedoeld zijn om alle onderdelen van jouw bedrijf te bestrijken.

Deze tools koppelen jouw bestaande services met elkaar: CRM, e-mailmarketing, website en projectbeheer. Zapier is een populair voorbeeld in deze categorie.

Cloud en hosted marketing automation tools

In navolging van hedendaagse software trends wordt de overgrote meerderheid van marketing automation tools aangeboden als cloud oplossingen. Dat betekent dat je een periodiek bedrag betaalt - maandelijks of jaarlijks gefactureerd - voor het online gebruiken van de tools. Dit type software heet SaaS.

SaaS

Software as a Service is een cloud gebaseerde service met een licentie op abonnementsbasis die je online kunt gebruiken in plaats van de app op jouw apparaat te downloaden.

Cloud marketing automation platforms bieden verschillende pakketten die passen bij de behoeften van jouw bedrijf. Let bij het vergelijken van abonnementen en prijzen op een paar dingen:

  • Pas op voor verborgen beperkingen. Hoeveel contacten kun je vermelden voordat een goedkoop abonnement een duur abonnement wordt? Kun je al deze contacten marketingmails sturen?

  • Er is meestal een behoorlijk prijsverschil, afhankelijk van de maandelijkse of jaarlijkse facturering. Dit verschil is niet altijd in één oogopslag zichtbaar.

  • Zorg ervoor dat je alle pakketten gebruikt die je koopt. Je wilt niet betalen voor extra services die je niet nodig heeft.

Wanneer je een cloudplatform gebruikt, worden de gegevens van jouw gebruikers opgeslagen op servers van derden. Zorg ervoor dat ze hiervan op de hoogte zijn, en van de voorwaarden waarmee de softwareleverancier die gegevens verwerkt.

Om de lijst met marketing automation software nog completer te maken, zal ik ook enkele oplossingen opsommen die je kunt downloaden en op jouw server kunt hosten, waarvan sommige open source zijn.

Marketing Technologie (MarTech) Stack

Een marketing technologie stack is de verzameling software die een bedrijf gebruikt om hun marketingprocessen aan te sturen.