Gianfranco Pooli

Consultant digitale strategie, online marketing en technologie.

Laatst bijgewerkt op 29 maart 2021

Content marketing ideeën voor schrijvers: Google Question Hub

Bent je op zoek naar ideeën voor contentmarketing om je online pagina's aan te passen en meer bezoekers te trekken? Alles over Question Hub in onze FAQ

Inhoud

Wat is Google Question Hub?

Google Question Hub is een tool van Google voor content creators, uitgevers en voor iedereen die de content van zijn website wil aanpassen.

Je kunt je niche filteren en relevante vragen bekijken die op Google zijn doorzocht, maar waarop de zoekmachine geen antwoord had.

Google Question Hub

Je kunt dan dergelijke vragen beantwoorden, of je kunt Google verwijzen naar de pagina's van uw website waar de antwoorden liggen.

Wikipedia omschrijft het als een kennismarktplatform: het faciliteert de distributie van kennisbronnen op een manier dat iedereen wint. De gebruikers van zoekmachines, de site-eigenaren en natuurlijk Google.

Google Question Hub, nog in bèta, is hier beschikbaar: questionhub.withgoogle.com

Wat doet Google Question Hub?

Google verzamelt onbeantwoorde vragen van zoekgebruikers.

Je kunt deze vragen bekijken, de vragen filteren die relevant zijn voor jouw site en vervolgens deze inzichten gebruiken om betere content voor jouw publiek te creëren.

Je kunt Google aanwijzen om een vraag te matchen met een daadwerkelijke pagina van uw website, of een video op uw YouTube-kanaal. Zoals ze zeggen:

“Je publiceert betere content. Het internet verbetert voor iedereen.”

In welke landen is Google Question Hub beschikbaar?

Question Hub is beschikbaar in India (Hindi, Engels), Indonesië (Bahasa Indonesia), Nigeria (Engels) en sinds januari 2021 ook in de Verenigde Staten (Engels). Google zegt dat ze van plan zijn om uit te breiden naar andere landen.

Is Google Question Hub beschikbaar in Nederland?

Nog niet, maar er is een wachtlijst. Laat uw e-mailadres achter :-) en je ontvangt een melding van Google zodra de service in jouw land wordt gelanceerd.

Voor wie is Google Question Hub bedoeld?

Question Hub wil nuttig zijn voor alle betrokkenen:

  • Gebruikers van zoekmachines, omdat ze sneller antwoorden zullen vinden. Dit komt doordat content makers suggesties krijgen over wat ze moeten schrijven;
  • Google kan ontbrekende zoekresultaten opvullen;
  • Contentmakers en website-eigenaren krijgen nieuwe contentmarketingideeën, inzichten over vragen en kunnen natuurlijk proberen meer bezoekers aan te trekken.

Als jouw website veel organische bezoekers trekt, dan is dit nog een hulpmiddel om niet de antwoorden te vinden, maar de vragen die je nodig heeft.
27 percent van de wereldwijde online populatie gebruikt gesproken zoekopdrachten op hun mobiele apparaten in 2020. Question Hub laat zien hoe mensen vragen formuleren over specifieke onderwerpen en kan behulpzaam zijn bij het vinden van gerelateerde vragen en termen.

Levert Question Hub meer bezoekers op?

Google zegt dat content die je indient als antwoord op Question Hub geen invloed heeft op de positie ervan op Google Zoeken.

“Als je een video of artikel op Question Hub instuurt, kunt je de impact van jouw content zien.”

Maar er staat ook dat als een gebruiker opnieuw naar die zoekopdracht zoekt, zij jouw site zou vinden. Je krijgt dus meer bezoekers.

Kun je trefwoord onderzoek doen op Question Hub?

Vragen die relevant zijn voor jouw interesses, die rechtstreeks door Google beschikbaar worden gesteld, zouden je inzicht moeten geven om uitgebreidere content voor jouw publiek te maken. Dit maakt Question Hub eigenlijk geweldig om nieuwe gerelateerde zoekwoorden te vinden.
Google zegt dat deze onbeantwoorde gebruikersvragen rechtstreeks van gebruikers afkomstig zijn, dus je kunt spelfouten of vragen zien waarin de bedoeling van de gebruiker niet zo duidelijk is.

Waarom zou ik als gebruiker in Question Hub geïnteresseerd zijn?

Daar profiteert je als gebruiker uiteindelijk van. Toegegeven, Google retourneert meestal veel resultaten, maar als een specifieke vraag onbeantwoord blijft, kan de volgende keer dat iemand het formuleert, er een antwoord zijn.

Hoe kan ik de impact van mijn antwoorden op Question Hub volgen?

Search Console ingeschakeld en geverifieerd voor jouw website is nodig om Question Hub te kunnen gebruiken. Question Hub stelt in feite een dashboard beschikbaar, vergelijkbaar met die in Search Console, waar je vertoningen en klikken kan visualiseren voor de vragen waarop je hebt geantwoord.

Waar komt dit vandaan?

Question Hub werd voor het eerst uitgebracht in Indonesië, India en Nigeria in 2018, waar Google Google hiaten in de Engelse zoekresultaten ontdekte.

Waarom kan ik me niet aanmelden bij Question Hub?

Als je probeert in te loggen op Question Hub, maar de website je steeds doorverwijst naar de voorpagina, probeert je waarschijnlijk in te loggen met een account in een land waar Question Hub nog niet wordt ondersteund.