Gianfranco Pooli
Datagedreven digital business consultant met sterke technische vaardigheden, gericht op marketing en bedrijfsgroei. Gevestigd in Amsterdam.

Laatst bijgewerkt op 24 april 2021

Clubhouse audiochat: wat is en hoe je jouw bedrijf kunt promoten

Wat is en hoe je de populaire audio-drop-in-app gebruikt. Hoe werken chatrooms? Hoe laat je jouw bedrijf groeien op Clubhouse? Alle antwoorden in onze FAQ

Februari 2021: iedereen praat over Clubhouse, de nieuwe social media app die mensen samenbrengt in audiochatrooms, elk met een eigen onderwerp.

De app is beschikbaar op iOS en is alleen de afgelopen maand door meer dan vier miljoen mensen gedownload.

Clubhouse UI

Het succes van Clubhouse is niet alleen te danken aan het aantal beroemdheden dat binnenkomt. De populariteit ervan is ook een indicator dat live audiogesprekken de nieuwe trend in sociale media kunnen zijn. Digitale inhoud gaat verder dan tekst, foto's, video's en zelfs podcasts. Op deze pagina hebben we alle antwoorden op veelgestelde vragen over Clubhouse verzameld, inclusief waar je een uitnodiging kunt krijgen.

Deze FAQ wordt bijgewerkt met nieuw informatiemateriaal terwijl de app voor sociaal netwerken zich ontwikkelt.

Inhoud

Wat is Clubhouse?

Clubhuis is een app voor informele audiogesprekken met vrienden en andere interessante mensen over de hele wereld.

Het netwerk van Clubhouse is georganiseerd in duizenden chatrooms, waar gebruikers zowel sprekers als luisteraars van gesprekken zijn.

Clubhouse in de App Store

Clubhouse is een nieuw type netwerk gebaseerd op spraak. [..] Het is een plek om vrienden en nieuwe mensen over de hele wereld te ontmoeten, verhalen te vertellen, vragen te stellen, te debatteren, te leren en geïmproviseerde gesprekken te voeren over duizenden verschillende onderwerpen.

Waarom is Clubhouse zo populair?

Clubhouse groeide in het eerste jaar tot 6 miljoen gebruikers. De app is alleen op uitnodiging.

Clubhouse growth
Bron: de groei van de Clubhouse audio-app

Met de woorden van de oprichters:

Voice kan mensen bij elkaar brengen. Waar ter wereld je ook woont of tot welke netwerken je toegang hebt, in Clubhouse kun je in de kamer zijn - vaak met mensen wiens geleefde ervaring heel anders was dan die van jou.

Clubhuis maakt het gemakkelijk om te luisteren en deel te nemen aan het gesprek. Dit is een grote innovatie ten opzichte van podcasts. Je kunt binnen enkele seconden van luisteraar naar maker gaan.

De gesprekken op Clubhouse zijn live: je kunt ze volgen terwijl je met iets anders bezig bent. Net als podcasts kunt u luisteren terwijl u een wandeling maakt, of aan het sporten bent.

Dit is een interessante verschuiving voor sociale media in 2021: het live-karakter van Clubhouse maakt het platform perfect om evenementen te bespreken terwijl ze plaatsvinden.

Dit maakt Clubhouse ook beter geschikt dan podcasts om evenementen te bespreken terwijl ze plaatsvinden, of direct daarna. Zo zijn zowel Clubhouse als Locker Room, zijn sportgerichte concurrent, uitgelezen bestemmingen geworden voor gesprekken over sportreacties, zowel tijdens als na de wedstrijd.

Hoe Clubhouse werkt?

Als je de app opent, zie je "kamers" vol met pratende mensen. Alle kamers zijn open en verkennen verschillende gesprekken. Je komt elke kamer binnen als lid van het publiek. Als je wilt praten, kunt je jouw hand opsteken en de sprekers kunnen ervoor kiezen je uit te nodigen. Of je kunt jouw eigen kamer creëren.

Wie een kamer begint, wordt de moderator. Ze kunnen anderen voordragen om toezicht te houden op de sessie. Alle anderen in de kamer zijn standaard een passieve luisteraar. Om te kunnen spreken, sturen deelnemers een verzoek naar de moderators.

Zijn clubhouse-chatrooms live?

Elk gesprek op Cluhouse gebeurt live. Dit betekent dat Clubhouse zijn platform in realtime moet modereren, in tegenstelling tot andere sociale platforms zoals Reddit of Facebook.

Zoals dr.Bernie Hogan, een senior research fellow aan het Internet Institute van Oxford University, opmerkt:

De app versterkt het 'snelle brein', een emotionele toestand waarin mensen onmiddellijk reageren en minder logica gebruiken. Net als YouTube versterkt Clubhouse de levering van een bericht meer dan de inhoud ervan, en versterkt het de woorden van degenen met emotionele en overtuigende kracht.

Hij voegt toe:

Het op deze manier gebruiken van audio lijkt niet te helpen bij het onderhandelen over conflicten.

zoals gerapporteerd op Vice.

Hoe werken Clubhouse kamers?

Het is gemakkelijk om nieuwe mensen te ontmoeten op Clubhouse. Je kunt lid worden van een chatroom op basis van het onderwerp, of omdat je daar mensen kent. De gesprekken zijn openbaar en je kunt gewoon besluiten om te luisteren. Je kunt jouw hand opsteken om te spreken, of je kunt door de moderators worden uitgenodigd om te spreken.

Elke kamer heeft een maximale capaciteit van 5.000 personen. Meer dan dat en het debat wordt niet meer beheersbaar.

Elk weekend organiseert Clubhouse een ‘town all’, waar de oprichters van de app hun vorderingen delen en mensen uitnodigen om mee te discussiëren.

Hoe werken Clubhouse uitnodigingen?

Er zijn twee manieren om een uitnodiging voor Clubhouse te krijgen. Zoals uitgelegd door de oprichters:

Hey! We werken er hard aan om zo snel mogelijk mensen aan Clubhouse toe te voegen, maar op dit moment heb je een uitnodiging nodig om je aan te melden. Iedereen kan er een krijgen door lid te worden van de wachtlijst of door een bestaande gebruiker er een te vragen.

We stellen jouw geduld zeer op prijs en kunnen niet wachten om je te verwelkomen. Dank je!

Waar kan ik een uitnodiging voor Clubhouse krijgen?

De snelste manier om een uitnodiging te krijgen, is door iemand te kennen die al op het platform is. Of u kunt proberen mensen te zoeken die uitnodigingen aanbieden. Op dit moment is het heel gemakkelijk om iemand tegen te komen die op Twitter, Reddit en Facebook zoekt of een uitnodiging aanbiedt.

Enige creativiteit is vereist:

Een gemakkelijke manier is bijvoorbeeld om de tweet te vinden die Elon Musk maakte over hem die deelnam aan een open gesprek in een kamer van clubhouse.
Dit veroorzaakte een hausse aan retweets van veel mensen die uitnodigingen aanboden.

Wie te volgen op Clubhouse? Welke beroemde mensen zijn er?

The New York Times heeft een antwoord op de aanvankelijke groei van Clubhouse:

Clubhouse is een sociale media app waar durfkapitalisten samenkomen om met elkaar om te gaan terwijl ze thuis in quarantaine worden geplaatst.

Clubhouse verzamelde een aantal beroemdheden als vroege toetreders van het platform.

Worden Clubhouse kamers geregistreerd? Kan ik later naar het gesprek luisteren?

Op Clubhouse is het gesprek live en zijn er geen opnames.
Wanneer een sessie eindigt en iedereen de kamer verlaat, verdwijnt ook de chatroom.

In tegenstelling tot Twitter, Facebook en Reddit, waar gebruikers inhoud plaatsen in de vorm van tekst, afbeeldingen of video's, is bij Clubhouse het gesprek verdwenen zodra de kamer sluit.
Het opnemen van de chatrooms is in strijd met de richtlijnen en kan ervoor zorgen dat je van de app wordt uitgesloten.

Worden Clubhouse-moderators betaald?

Terwijl we schrijven, februari 2021, zijn er geen moderators in dienst bij Clubhouse.

Kunnen mensen me horen op Clubhouse?

Wanneer je de Clubhouse-app start en lid wordt van een chatroom, is jouw audiorecorder standaard gedempt. Om te kunnen spreken, moet je jouw hand opsteken en wachten tot de moderator communiceert wanneer je aan de beurt bent. Op dat moment kan iedereen luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Hoeveel kost de Clubhouse-app?

Clubhouse-app is gratis, maar je hebt een uitnodiging nodig om lid te worden van het platform.
De app vereist iOS 13.0 of hoger. Compatibel met iPhone, iPad en iPod touch.

Hoe kan ik mijn bedrijf op Clubhouse promoten?

En terwijl influencers van andere sociale netwerken proberen binnen te komen, heeft Clubhouse in december een 'creator pilot-programma' onthuld dat alleen op uitnodiging toegankelijk is om gebruikers te helpen geld te verdienen met de app.

"Mensen bouwen al aan merken", zegt Sheel Mohnot, 38, oprichter van Better Tomorrow Ventures, die 1,2 miljoen volgers op de app heeft. "Er zijn al deze Clubhouse shows. Sommige van die shows die ik heb gezien, worden gesponsord. " (de oprichters, Davison en Seth, hebben gezegd dat het bedrijf van plan is geld te verdienen met evenementen met kaartjes, abonnementen en fooien, maar geen advertenties zal verkopen.)

Volgens de oprichters van Clubhouse,

Makers vormen de kern van het platform. Ze zullen in de toekomst worden ondersteund via een betalingssysteem. Dit zal voor hen een manier zijn om erkend te worden voor hun inspanningen. Het wordt mogelijk gemaakt door functies zoals fooien, tickets of abonnementen.

Wat is het verschil tussen Clubhouse en podcasts?

In tegenstelling tot podcasts is Clubhouse een platform voor live gesprekken. Bovendien kan iedereen in een audiochatroom luisteren maar ook ingrijpen. Dit maakt de hele ervaring veel interactiever.

Clubhuis werkt omdat het halverwege een podcast en een feest is, en mensen houden van beide dingen.

Wat is het verschil tussen Clubhouse en Twitter?

Clubhouse doet met podcasts wat Twitter deed met blogs: het is een medium dat beter geschikt is voor live gesprekken en evenementen. Het stimuleert ook de betrokkenheid van de gebruiker door van elke luisteraar een potentiële spreker te maken.

De manier waarop je vrienden maakt en nieuwe mensen ontdekt, is ook vergelijkbaar met hoe het gebeurt op Twitter.

Twitter is ook geïnteresseerd in de ontwikkelingen rond Clubhouse en lanceert een bètaversie van zijn spraakgestuurde sociale netwerksites Spaces.

Zijn er privacy problemen rond Clubhouse-app?

In februari 2021 hebben Duitse en Italiaanse toezichthouders de gegevenspraktijken van Clubhouse in strijd met de Europese gegevensbeschermingswetten in twijfel getrokken. Op Clubhouse wordt gebruikers gevraagd om toegang te verlenen tot hun adresboek om vrienden op het platform uit te nodigen, en dit speelt niet goed met de GDPR.

Verdere zorgen werden geuit door een onderzoek van de Stanford Internet Observatory. Clubhouse wordt mogelijk gemaakt door Agora, een in Shanghai gevestigde provider. Het Observatorium legt uit hoe gevoelige gegevens in leesbare tekst door de app worden verzonden. Dit betekent dat Agora gemakkelijk toegang zou hebben tot zowel gebruikers-ID's als spraakconversaties.

Trouwens, in China is de app al geblokkeerd - in lijn met de strakke internetcontroles van het land.