Laatst bijgewerkt op 24 april 2021
Bing Webmaster Tools: zoekwoorden onderzoek en backlinks analyse
Krijg meer organische traffic met de nieuwe Bing Webmaster Tools: geavanceerde SEO rapporten, trefwoorden onderzoek en backlinks analyse van jouw concurrenten.
In februari 2020 kondigde Microsoft de eerste iteratie aan van de vernieuwde Bing Webmaster Tools.
Met deze update introduceert Bing Webmaster Tools een nieuwe UI die het gebruiksvriendelijker maakt en lijkt op de manier waarop Google Search Console is georganiseerd.
Als je bekend bent met Google Search Console, voel je zich thuis bij Bing Webmaster Tools.
De nieuwe release is vooral interessant omdat het functies bevat die je normaal gesproken zou vinden in professionele - en dure - SEO-optimalisatie software zoals SEMRush of Ahrefs. Je kunt bijvoorbeeld de backlinks van jouw concurrenten bekijken; en het zoekvolume van een bepaald zoekwoord voor een geselecteerd land, taal en apparaat opvragen.
Bing Webmaster Tools kan ook worden geïntegreerd met een nieuwe webanalyse tool: Microsoft Clarity. In tegenstelling tot Google Analytics biedt Clarity je heatmaps en sessie-opnames op jouw website. Het kan erg nuttig zijn om de gebruikerservaring en CRO - conversie-optimalisatie te verbeteren.
In dit artikel analyseren we de functies die Bing Webmaster Tools biedt, inclusief de integratie met Microsoft Clarity, en vergelijken we ze met de tools die Google in de Search Console opneemt.
Table of contents
What is Bing Webmaster Tools?
First launched in 2009 as Bing Webmaster Center, Bing Webmaster Tools is Microsoft's counterpart to the popular Google Search Console. It is a collection of utilities that you can access for free, and that allows you to add your website to the Bing search engine. You can then monitor the performance of your pages on Bing, with data about clicks and impressions, and optimize your site to achieve a better ranking.
Recently Bing Webmaster Tools introduced a set of innovative SEO tools for keyword research, SEO scan reports, and backlinks analysis.
Voor het eerst gelanceerd in 2009 als Bing Webmaster Center, Bing Webmaster Tools is de tegenhanger van Microsoft van de populaire Google Search Console. Het is een verzameling gratis tools die je kunt gebruiken om jouw website aan de Bing Search toe te voegen.
Je kunt vervolgens de prestaties van jouw pagina's op Bing volgen, met gegevens over klikken en vertoningen, en jouw site optimaliseren om een betere positie te behalen.
Onlangs introduceerde Bing Webmaster Tools een aantal innovatieve SEO-tools voor zoekwoord onderzoek, SEO-scan rapporten en backlinks-analyse.
Waarom Bing Webmaster Tools gebruiken?
Misschien wil je Bing Webmaster Tools niet alleen gebruiken om jouw pagina's op Bing Search te indexeren, maar ook om hun ranking te verbeteren. De service help je te begrijpen wat mensen zoeken en wat hen naar jouw site leidt.
Bing Webmaster Tools is geweldig om meer bezoekers naar uw website te halen, afhankelijk van uw doelgroep.
Volgens StatCounter wordt 3% van de zoekopdrachten in zoekmachines in Nederland op Bing gedaan (Google scoort 94,6%).
Welke demografie gebruikt Bing het meest? In de VS, waar Bing een groter gebruikersbestand heeft, is de gemiddelde gebruiker 35+, niet bijzonder techneut, en gebruikt hij Internet Explorer op het werk.
Hoe gebruik je Bing Webmaster Tools?
Om Bing Webmaster Tools te kunnen gebruiken, moet je eerst een account aanmaken. Je kunt zich aanmelden met een bestaand Microsoft-, Google- of Facebook-account.
De volgende stap is het toevoegen en verifiëren van jouw websites. De verificatiestap is nodig om te bewijzen dat je de eigenaar bent van de webproperty. Lees de beschikbare verificatiemethoden.
Een andere manier om jouw websites te verifiëren, is door Bing Webmaster Tools te koppelen met uw Google Search Console. Dit zal effectief gegevens tussen de twee services delen.
Sitemaps
Zodra je toegang heeft tot het Bing Webmaster Tools-dashboard, wil je er voor zorgen dat Bing jouw website indexeert. Het maken en uploaden van een sitemap is de manier om Bing te vragen de URL's op jouw website te indexeren.
Een sitemap is een XML-, RSS- of tekstbestand, meestal in de root van jouw domein, en bestaat uit een lijst met alle pagina's van jouw website.
Bijvoorbeeld mijn sitemap: https://gianfranco.nl/sitemap.xml . Dit bestand wordt elke keer bijgewerkt wanneer nieuwe inhoud wordt gepubliceerd en ingediend bij Bing Webmaster Tools en Google Search Console.
Zoekprestaties
Net als bij Google Search Console kun je vertoningen, klikken en gemiddelde positie van jouw pagina's op Bing Search bekijken voor een aangepast tijdsbereik.
Bing Webmaster Tools toont de zoekwoorden die door mensen in de zoekmachine worden gebruikt, en de pagina's van jouw website die Bing in de resultaten weergeeft.
Dit gedeelte van Google Search Console biedt een meer gedetailleerde controle, waar je voor elke zoekopdracht ook voor een bepaald land en apparaat kunt filteren.
URL inspectie
Met URL-inspectie kun je de status van jouw live-pagina's één voor één controleren. Vindt de inspecteur een probleem? Deze sectie geef je de mogelijkheid om te controleren of een pagina foutloos is, en dus klaar om geïndexeerd te worden.
Zodra de live-URL is gescand zonder rapportagefouten, kun je Bing vragen deze te indexeren.
Bestond de pagina al en is de inhoud onlangs vernieuwd? Vervolgens kun je Bing op de hoogte stellen van de update en een nieuw indexering aanvraag indienen.
URL inzending
De zoekmachine vragen om snel pagina's te indexeren is de favoriete functie van de angstige SEO-specialist. Grappen terzijde: je wilt natuurlijk dat jouw pagina's indexeren zodra ze online worden gepubliceerd. Met Bing Webmaster Tools kun je maximaal 100 per dag indienen:
Pagina's kunnen in bulk worden ingediend, als een lijst. Het proces kan ook worden geautomatiseerd dankzij de Submission APIs
Ter vergelijking: Google Search Console staat de handmatige indiening van 1 URL tegelijk toe. In de tweede helft van 2020 was Pagina-indexering enige tijd uitgeschakeld. Bing maakt het zeker gemakkelijker om nieuwe of bijgewerkte pagina's op zijn zoekmachine in te dienen.
WordPress Plugin voor URL-inzending naar Bing Webmaster Tools
Het Bing-team heeft een URL Submission Plugin voor WordPress ontwikkeld die het indexeren van URL's van een WordPress site naar Bing Search automatiseert.
Nieuwe en bijgewerkte pagina's worden bij de zoekmachine ingediend zodra ze zijn gepubliceerd, er is geen handmatige actie vereist. De broncode van de plug-in URL Submission is ook beschikbaar op GitHub.
Site Explorer
Met Site Explorer kun je door jouw website bladeren zoals Bing die ziet, gestructureerd in geneste mappen en pagina's.
Voor elke pagina kun je bekijken:
Vertoningen
- Klikken
- Wanneer de pagina voor het laatst is gecrawld
- De documentgrootte
- Backlinks, aantal en kwaliteit
- De fouten of waarschuwingen die zijn gevonden door Bing.
Wat zijn Featured Search Snippets op Bing?
Tot voor kort waren er geen rich snippets in de zoekresultaten van Bing. Hiermee verwijs ik naar de visueel rijke widgets die je steeds vaker ziet als je een zoekopdracht uitvoert op Google. Pas eind 2020 begon Bing met de introductie van uitgebreide resultaten, om een nieuwe zoekervaring te bieden die intuïtief en boeiend is.
Bij Microsoft Bing zijn we op zoek naar manieren om je tijd terug te geven
Bedankt, Bing.
Je kunt bijvoorbeeld een aantal aanbevolen fragmenten zien wanneer je op Bing naar giraffen zoekt.
De reden waarom ik dit onderwerp aanraak, is dat Google Search Console een hele sectie biedt waarin je de gestructureerde gegevens op jouw webpagina's kunt beheren, en waarmee je rechtstreeks invloed kunt uitoefenen op het rich snippets resultaat op Google Zoeken.
Dit gedeelte ontbreekt op Bing Webmaster Tools. In tegenstelling tot Google laat Bing je nog niet toe om de gestructureerde gegevens rechtstreeks op Bing Webmaster Tools te volgen.
Hoewel Bing Webmaster Tools, net als Google, gebruik maakt van gestructureerde gegevens om de inhoud en de structuur van een webpagina te begrijpen. Door de juiste gestructureerde gegevens te verstrekken, krijgt jouw website meer kansen om in de zoekresultaten te worden weergegeven.
Je kunt proberen om visueel aantrekkelijke, informatierijke zoekresultaten op Bing te krijgen door de markup van uw webpagina's te structureren met de specificaties van Schema.org, hetzij als HTML-microdata of als JSON-LD.
Wat zijn de nieuwe SEO-functies van Bing Webmaster Tools?
Ik begon dit artikel door een aantal geavanceerde SEO-functies te noemen die zijn geïntroduceerd met de nieuwste release van Bing Webmaster Tools.
Met de nieuwe SEO-tools kun je backlinks analyseren en het volume van zoekwoorden onderzoeken. Ze zijn ontwikkeld om je een voorsprong te geven op jouw SEO-optimalisatie-inspanningen.
Backlinks analyse
Backlinks zijn de links die van domeinen van derden naar jouw website verwijzen. Zoals je weet, zijn backlinks een belangrijk signaal dat de positie van jouw pagina's op zoekmachines beïnvloedt; zowel op Bing als op Google.
Met Bing Webmaster Tools kun je het backlink-profiel van jouw site bekijken en kun je het volgende analyseren:
- De domeinen die naar jouw site verwijzen
- De exacte pagina's die jouw website linken
- De ankerteksten van deze links, dus de woorden die de hyperlink weergeeft op de link naar jouw pagina's
- De backlinks van jouw concurrenten :-)
- De optie om ongewenste links af te wijzen (disavow)
De mogelijkheid om de backlinks van jouw concurrentie, websites waarvan je niet de eigenaar bent, te controleren, is een functie die niet aanwezig is op Google Search Console en die meestal deel uitmaakt van speciale, dure SEO-tools. Het is een zeer belangrijke functie om jouw SEO-strategie te ontwikkelen terwijl je jouw concurrenten in de gaten houdt.
Er zijn echter enkele beperkingen: Bing Webmaster Tools vertel je alleen welke domeinen jouw concurrenten linken; het toont niet de exacte pagina's waar de links zijn, noch de ankerteksten.
Bing Webmaster Tools lijkt ook links van sociale medianetwerken uit te sluiten: terwijl Google Search Console links toont van sites als Pinterest, Reddit of Medium die naar jouw domein verwijzen, ontbreken deze op Bing Webmaster Tools.
Google Search Console toont ook de interne linkstructuur, dit zijn de links tussen jouw eigen pagina's. Dit is ook een factor die van invloed is op hoe een zoekmachine jouw pagina's indexeert; deze informatie ontbreekt op Bing Webmaster Tools.
Wat is afwijzen (disavow) in SEO?
“Disavow” betekent het afwijzen van ongewenste links die naar jouw site verwijzen. Het komt voor dat websites van lage kwaliteit naar jouw domein verwijzen, en zowel Bing Webmaster Tools als Google Search Console bieden je tools om zoekmachines te informeren dat je deze linkbronnen niet kent.
Het debat op SEO-forums over de impact van links van lage kwaliteit is nog steeds open. Enerzijds heeft Google nooit de praktijk aangemoedigd om links af te wijzen; het algoritme is krachtig genoeg om spam te herkennen en ervoor te zorgen dat het de ranGoogle Search Consolehikking van legitieme websites niet schaadt.
Aan de andere kant hebben veel SEO-specialisten ervaring uit de eerste hand die het tegendeel aantoont. En het feit dat zowel Google als Bing disavow-tools beschikbaar stellen, is op de een of andere manier veelzeggend, en versterkt de overtuiging dat backlinks van lage kwaliteit een negatieve invloed hebben op de ranking.
Trefwoord onderzoek
Trefwoord onderzoek is een andere functie die je normaal gesproken aantreft in speciale SEO-tools, zoals SEMRush, Ahrefs of de verschillende apps die zich richten op zoekwoord planning.
Met Bing Webmaster Tools kun je de zoekopdrachten bekijken waarnaar mensen zoeken op Bing, en de bijbehorende zoekvolumes voor een geselecteerd land, taal en apparaattype.
De tool kan het aantal vertoningen weergeven gedurende een aangepaste periode die beperkt is tot de afgelopen 6 maanden.
Ook de zoekwoord onderzoek tool van Bing Webmaster Tools laat zien:
- Gerelateerde trefwoorden
- Gerelateerde vraagen, die handig zijn om te begrijpen hoe mensen hun zoekopdrachten uitvoeren
Hier is een belangrijke disclaimer: de gegevens die het zoekvolume van Bing voor zoekwoorden levert, zijn natuurlijk gebaseerd op Bing-zoekopdrachten. Aangezien de overgrote meerderheid van de Bing-gebruikers zich in de VS bevindt, levert de tool voor zoekwoord onderzoek veel gegevens over Amerikaanse zoekopdrachten, terwijl het vaak 'Geen gegevens beschikbaar' retourneert voor trefwoorden in andere talen, of voor Engelse zoekwoorden op een andere locatie dan de VS.
De resultaten lijken beperkt, en dit is merkbaar, zelfs als je de juiste taal voor het trefwoord instelt.
Net als voor de andere secties van Bing Webmaster Tools, is de gebruikersinterface van de nieuwe tool voor zoekwoord onderzoek heel duidelijk en toont het potentieel voor deze functionaliteit om te groeien. Voor elk trefwoord worden ook de huidige top 10 zoekresultaten weergegeven op de pagina.
SEO rapporten
SEO-rapporten bevatten geaggregeerde gegevens over de fouten die op jouw website zijn aangetroffen en het totale aantal pagina's met waarschuwingen.
SEO reports list an aggregated count of the errors and warnings that the Bing bot encountered while scanning your website. These errors are grouped for High, Moderate or Low severity.
SEO-rapporten tellen fouten en waarschuwingen die de Bing-bot is tegengekomen tijdens het scannen van jouw website. Deze fouten zijn gegroepeerd op Ernstig, Matig of Laag.
In mijn ervaring zijn de uitkomsten niet altijd in lijn met een SEO-scan uitgevoerd door Google Search Console. Bing Webmaster Tools rapporteert bijvoorbeeld als hoge prioriteit de fout:
"Er zijn meerdere <h1> -tags op de pagina"
Ik weet niet zeker of dit door Google wordt bestraft. Als je online zoekt, vind je verschillende discussies op forums. De algemene consensus lijkt te zijn dat een HTML-pagina daar meerdere <article> -tags kan bevatten. Elk <artikel> kan heel goed een kop <h1> bevatten.
Wat ik wel kan raden, is dat Bing dit niet leuk vindt, en dat Bing Webmaster Tools het rapporteert als een fout die moet worden verholpen.
Zoals de Bing-documentatie aangeeft, worden SEO-rapporten twee keer per maand automatisch op jouw website uitgevoerd, waardoor je bijgewerkte rapporten krijgt die je kunt gebruiken om jouw positie in zoekmachines te optimaliseren.
Site Scan
Site Scan is een audittool waarmee je Bing kunt vragen jouw site op te crawlen. Net als de SEO-rapportfunctie waarschuwt het je over fouten zoals:
- Paginatitel, beschrijving of h1 te lang
- Alt-attributen op afbeeldingen ontbreken;
Je kunt een verzoek indienen om een nieuwe sitescan te starten. Zodra de scan is voltooid, wordt het rapport gearchiveerd, zodat je het later kunt openen of kunt vergelijken met eerdere sitescans.
Interessant genoeg ontvingen een paar van mijn pagina's deze waarschuwing: "Html-grootte is te lang".
De inline Help voor dit probleem legt uit dat:
De geëvalueerde grootte van HTML wordt geschat op meer dan 125 KB en het risico bestaat dat deze niet volledig in de cache wordt opgeslagen. Zoekmachines krijgen de inhoud van een pagina mogelijk niet volledig als de pagina veel code bevat.
De pagina's die Bing Webmaster Tools rapporteert zijn lang niet vanwege code, maar vanwege de feitelijke inhoud van de pagina, de tekst leesbaar door gebruikers.
Bing lijkt dit als een probleem te beschouwen.
Crawl controle
Met Bing Webmaster Tools kun je bepalen wanneer de Bing-bot jouw website crawlt. Je kunt jouw tijdsvoorkeuren instellen, afhankelijk van hoe de dagelijkse verkeersstroom naar jouw website over 24 uur wordt verdeeld. Bing crawlt het minst tijdens de meest geschikte periode om interferentie in de beschikbare bandbreedte te minimaliseren.
Werkt Bing Webmaster Tools met Google Analytics?
“Bing Analytics” bestaat nog niet. Bing biedt geen tracking- en analyse software die gelijkwaardig is aan Google Analytics.
Toch is er een nieuwe, andere tracking tool die een diepe connectie heeft met Bing Webmaster Tools en die gegevens levert over het gebruikersgedrag op jouw website. Deze tool is Microsoft Clarity, geïntroduceerd eind 2020.
Voor het volgen van gebeurtenissen en webanalyse is een andere oplossing die door Microsoft wordt aangeboden en die ook is geïntegreerd met Bing Webmaster Tools, het Microsoft Advertising platform.